Sök & Finn

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 11 maj 2010

Språkkravet är INTE högt här i Sverige!!!

HUR kan man få arbeta på ett apotek när man knappt pratar svenska???!!! Jag besökte idag apoteket på Akademiska och för ovanlighetens skull var det lite folk i kö innan mig. Jag tänkte då i godan tro att detta går fort, MEN så jag misstog mig! Visst jag kom fram ganska fort väntade kanske 10 min men sedan så sitter det en apotekare av väääldigt utländsk härkomst där som knappt verkar fatta ett ord svenska! Och tro mig att han var utländsk är inga problem, jag menar jag är själv mörkhyad. Neej nej jag pratar om hans icke existerande svenska kunskaper. Jag försökte tydligt och enkelt och vänligt förklara vissa saker som faktiskt VAR enkla. Men han måste ha sovit på alla lektioner i "Svenska för invandrare"... Grr som jag kokade inombords men jag behöll ett falskt leende ändå. Men äntligen efter mycket om och men så var han klar, det tog säkert BARA en kvart! Och nu lovar jag att det var världens enklaste recept...

Nu hade jag inte bråttom så det var inte tiden heller som irriterade mig, jag blir bara så fruktansvärt förbannad på att det inte verkar ställas några som helst språkkrav på de som invandrar och ska arbeta här i Sverige. Speciellt inom vården och ett sådant viktigt stället som ett apotek, jag har nämligt ett X antal gånger råkat ut för en knappt svensktalande läkare och sköterskor när jag sökt vård förrut och det får faktiskt mig att vilja byta läkare! Jag vill förstå vad läkaren säger och jag vill faktiskt försäkra mig om att även denne förstår mig!

SÅ, nu har jag fått ur mig detta! Detta är någat jag irriterat mig på många gånger tidigare och nu är måttet rågat! Tur att man kan skriva av sig...hihi.

//Vishni

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar